MYCKET ALKOHOL I STORBLOGGARNA


Enligt sajten unf.se (ungdomens nykterhetsförbund) så handlar "stor" bloggarnas inlägg till stor del om alkohol. Jag vet inte om dom hade slut på ideér när dom skulle skriva ut en nyhet eller om dom på riktigt anser att storbloggarna tar dåliga beslut som skriver mycket om alkohol? Jag menar jag tror inte någon sitter och direkt skriver inlägg om just alkohol, utan att alkoholen mer finns med på alla event och fester som dom går på. På bilder som vi bloggare lägger upp syns även glaset med alkohol som vi posar med.

Jag tänker på bla. mitt egna bloggande. Nu är inte jag den bloggaren som är ute och dricker varje helg. Men går jag på ett event och blir serverad goda drinkar så fotar jag självklart både mig själv med en drink i handen eller den fina drinken jag blivit serverad. Exempel på såna bilder kan vara från eventen med briska där vi fått provsmaka dom godaste av dom godaste drinkarna genom tiderna. Jag har glatt skrivit om eventen och publicerat bilder i min blogg (min rättighet). Bara för jag väljer att dricka alkohol på vissa tillställningar, betyder det inte att mina läsare ska kasta sig ner på bolaget och hälla i sig sprit.
 
Bilder: från Briskas sommriga event i samband med Summeburst.
 
Vi lever alla olika livsstilar. En bloggares livsstil skiljer sig en del från "normala" personers. Dom blir ofta bjudna på olika event och fester. Men det blir väl "vanliga" människor också? Skillnaden är att bloggare fotar och skriver om sin vardag och alla saker dom blir bjudna på. En vanlig person kanske inte publicerar lika mycket bilder på sin vilda hemmafest eller sin blöta natt ute i klubblivet. Jag tror inte bloggare normaliserar alkohol mer än någon annan människa i det här landet gör. Det är bara att vi publicerar på bild hur våran vardag ser ut. 
 
Bild: Från Café Operas bar under Guldbaggen 2015

Jag tycker det är för mycket begärt att alla som bloggar hela tiden måste ta hänsyn till omgivningen. En blogg är som en dagbok. Här skriver vi om våra liv, vad vi gör, tipsar om produkter och massa annat. Att begära från någon med en större blogg att man inte ska skriva om vissa saker tycker jag är åt helvete. Jag förstår själva diskussionen kring alkohol och att man ska försöka att inte påverka folk till att dricka mer. Men samtidigt har varje människa ett eget val. Bara för jag lägger upp en bild där jag håller i en drink på ett event, så betyder det inte att alla som läser min blogg måste gå i mina fotspår. Jag kan inte ta ansvar för hur mina läsare väljer att leva sina liv. Jag kommer precis som alla andra "kan jag tänka mig" fortsätta att publicera bilder ur mitt liv med eller utan alkohol. 
 
Jag hör lixom inte till ligan MORALTANT!
#1 - - LindaSofia:

vilken underbar blogg du har.