STRUKTURERAR UPP BLOGGANDET


Herregud va jag håller på när det kommer till bloggandet.. jag vet att alla ni som kikar in här på Jellica är ute efter mina mer "ytliga" inlägg som handlar om smått och gott. Någon gång kanske det uppskattas när jag skriver ner politiska tankar och tycken, men det är inte dom inläggen som fått bloggen dit den idag är. Så återigen skapade jag en sidoblogg där jag kan skriva av mig om allt grått och trist samhällssnack. Bloggen kommer heta pollica.blogg.se
 
Jag har inte bestämt mig för om jag vill ha domän kopplat till den bloggen eller om jag låter den va som den är. Vi får helt enkelt se hur engagerad jag kommer vara i mitt skrivande där. Oftast när det kommer till politik och samhälls debatter så har jag perioder jag skriver mer eller mindre. Nu är det en sån period med tanke på europas situation. Om jag kommer vara lika flitig nästa vecka kan jag inte svara på. Men det känns bra att ha en blogg som enbart riktar sig in på sånt.
 
Här inne ska jag fortsätta få leka loss med min kreativitet och vardag.
Nu: betala lite räkningar och den där jävla skatten på 14.000.. hua!!
#1 - - Anonym:

Glömde du att dra av onkostnadsersättningen som familjehem? Den ska dras av sin helhet i "Övriga avdrag"-rutan.... Men det har du säkert koll på :)

#2 - - Anonym:

Glömde du att dra av onkostnadsersättningen som familjehem? Den ska dras av sin helhet i "Övriga avdrag"-rutan.... Men det har du säkert koll på :)

Svar: Du det där har jag faktiskt inte koll på OM jag gjorde.. Hmm!Det går väl inte att fixa såhär i efterhand?
Jellica

#3 - - Anonym:

Sorry for dubbelkommentar...nåt fel på mobilen :)

#4 - - Anonym:

Jodå! Ring skatteverket och be om att få göra en rättelse (kan man göra inom fem år). Berätta sen att du är familjehem och glömt dra av omkostnadsersättningen... du behöver inte redovisa kvitton eller så. Avdraget är en schablon på mellan 75-80 000 kr per år och barn. Om du inte drar av hela summan som du fått i omkostnad så dras 30% skatt på den. Det är fel, för den ska ju vara skattefri :). Så, ring på måndag till skatteverket :)

Svar: Fick precis reda på att omkostnaden är skattefri :) Så det blir ingen rättelse för min del, bara att le och betala :D
Jellica

#5 - - Anonym:

Men om du inte drar av den i deklarationen så får du betala 30 % skatt. Om du t.ex fått 45000 i omkostnad på ett år, ska du betala 15000 i skatt... om du drar av det i deklarationen så blir det skattefritt och du får behålla pengarna... svårt att förklara såhär! Be Marie W berätta hur du gör, och hälsa från mig :) / Frida